☆ برای اینکه از “ظاهر” و “باطن” محروم نگردی، باید در “میانه” قرار بگیری. اگر غرق در ظاهر شوی، باطن را از دست داده ای و اگر غرق در باطن شوی، از ظاهر محروم شده ای. در برزخ میان این دو، جایگاه متین و صراط مستقیم سالکان حق است. در “میانه” بودن، هر دو را داشتن و وحدت را به ظهور رساندن است. ظاهریونی که گفته یا ناگفته، “باطن” را مطرود می کنند همانند باطنیونی هستند که گفته یا ناگفته، “ظاهر” را مطرود می کنند. هر دو به خطا رفته و راه به صواب نبرده اند. تنها سالکان حق اند که ظاهر و باطن را در وحدتی اعجاب انگیز می نگرند.
مسعود ریاعی