☆ هر ظاهری، ظاهری دیگر دارد که ظاهرتر از ظاهر پیشین است. و خدا، ظاهرترین است. او از بس که ظاهر است، دیده نمی شود. ظاهر نیز چون باطن، مراتب دارد. آنچه که ما در این جهان، ظاهر می پنداریم، مرتبه ی اسفل آن است. ظاهرتر از این ظاهر، بسیار درخشان است. آنچنان که برای چشم های آلوده و شرطی شده قابل رؤیت نیست. و از آنجا که ظاهرترین نیز چون باطن دیده نمی شود، برخی آن را با باطن اشتباه می گیرند. حال آنکه ظواهر با شهادت هم سنخ اند و بواطن با غیب. اعجاب انگیزتر آنکه هر دو در حد اَعلی خود، واحدند.
مسعود ریاعی