ترجمه قرآن کریمروان ترین ترجمه ی قرآن به فارسی امروزی همراه با توضیحات بدیع
آگوست 29, 2016خطاب دوست ترجمه المخاطبات امام نِفَّری متنی عارفانه که هزار سال مهجور مانده بود!
سپتامبر 6, 2016
تفسیر رهایی
تفسیری بدیع و خیره کننده در شرح معانی سوره ی صافات برای رهایی از رنج
تماس بگیرید
رهایی، ره آیی است. به راه آمدن است. هر که به راه آید، آزاد است. و «راه» جایی آن بیرون نیست، بر فطرت تو نهاد شده است. خوشا به حال کسی که فطرت خویش بیند و بر آن باشد. چنین کسی از چشمه خویش می نوشد.
فِطرَتَ أللهِ ألَّتی فَطَرَ النّاسَ عَلَیها
دانلود کامل کتاب
إنّا کَذلِکَ نَفعَلُ بِالمُجرِمِینَ(34) إنَّهُم کانُوا إذا قِیلَ لَهُم لا إلهَ إلّا اللهُ یَستَکبِرُونَ(35) وَ یَقُولُونَ أَئِنّا لَتارِکُوا ءَالِهَتِنا لِشاعِرٍ مَّجنُونَ(36) بَل جَاءَ بِالحَقِّ وَ صَدَّقَ المُرسَلِینَ(37) إنَّکُم لَذائِقُوا العَذابِ الأَلِیمِ(38) وَ ما تُجزَونَ إلّا ما کُنتُم تَعمَلُونَ(39)
ما اینچنین با مجرمین رفتار می کنیم!(34) زیرا هرگاه به آنها گفته می شد که معبودی جز خدای یگانه نیست، تکبر می ورزیدند!(35) و می گفتند: آیا ما معبودان خود را بخاطر یک شاعر دیوانه ترک کنیم!(36) نه! این پیامبر حق را آورد و رسولان پیشین را تصدیق نمود!(37) بی شک شما عذاب الیم را می چشید!(38) چراکه جزای شما جز دستاورد شما نیست!(39)
این آخرین آیه یک شاهکار تمام است. یک جواب کامل. یک هستی شناسی ناب. “هر کس با دستاورد خویش روبرو می شود!” عملکرد هر کس، جزای اوست. این آیه در واقع جواب آیۀ اول نیز هست. و این یک دمکراسی واقعی است. هر کس بر اساس دستاوردش جزا یا پاداش می بیند. بر این اساس ما هیچ خدای شکنجه گری نداریم. باعث عذاب ما، بازتاب اعمالی است که در طول زندگی مرتکب شده ایم. و این یک عدالت تمام است. یک هوشمندی عظیم. ما برای آنکه سر به سلامت بریم و به آرامش حقیقی نائل شویم، باید از دست عملکرد سوءمان راحت شویم. ریشۀ مشکلاتمان اینجاست. نزد خودمان است. در عملکردمان است. کسی جز خودمان، خودمان را عذاب نمی دهد. ما در هر جا با دستاوردهایمان روبرو می شویم. حتی در دنیا نیز این قاعده پابرجاست.”إن أحسَنتُم أحسَنتُم لِأَنفُسِکُم وَ إن أَسَأتُم فَلَها” إسراء 7 (اگر خوبی کنید به خود خوبی کرده اید و اگر بدی کنید باز به خود کرده اید) این قاعدۀ هستی است. اینجا و آنجا، این دین و آن دین ندارد. ذره ای کار خیر انجام دهی “خَیرَاً یَرَهُ”، آن خیر را می بینی و اگر شر مرتکب شوی باز “شَرَّاً یَرَهُ”، آن شر را می بینی. دقت کن حرف از “دیدن” است. آنها به نوعی تجسم می یابند، قابل دیدن می شوند. ما گرفتار دستاوردهای خود هستیم. و بدترین آنها چندگانگی هاست. ما وجودی مشتّت و پراکنده ایم. چرا می فرماید”إذا قِیلَ لَهُم لا إلهَ إلّا اللهُ یَستَکبِرُونَ”، و چرا لاإله إلا الله؟! زیرا این دعوت به یگانگی است. اشاره به این دارد که تنها راه رسیدن به آرامش حقیقی به یگانگی رفتن است. یگانه بینی، یگانه اندیشی و یگانه پرستی راه رهایی از رنج است. ما انسانهای چندگانه ایم. ذهن هایمان تکه تکه است. توجه هایمان پاره پاره است. فریب کثرت را خورده ایم. خدایمان حقیقتِ یگانه نیست. پول مان است. قدرت مان است. مقام و موقعیت مان است. برداشتهای ذهنی مان است. ما هنوز به یگانگی نرفته ایم، معنایش را نمی دانیم، و برای همین است که در رنج ایم. این شعار پیامبر(ص) که فرمود “قُولُوا لا إلهَ إلّا الله تُفلِحُوا” مملو از شعور است. دقیقاً درست گفته است. به هدف زده است. یگانگی، باعث یکپارچگی وجود تو می شود. منسجم می شوی. بندگیِ یگانه یعنی آزادگیِ ناب. یعنی فارغ شدن از چندها و چون های بسیار. رستگاری و رستن جز این نیست. تو در تشتّت، در چندگانگی، زجر خواهی کشید. تکلیف ات روشن نیست همیشه مستأصلی. اما متکبران معنای لا اله الا الله را نمی فهمند. و همین نفهمی باعث رنج شان است. این دوازده حرف لا اله الا الله معجزه می کند. ذکری فوق العاده قدرتمند است. آدمی را از شر خودش خلاص می کند. از شر کثرت می رهاند. و به واقع “سه حرف” است که مکرر شده اند، الف، لام و هاء. که باز یک إله است. این یک انسجام باطنی است که حتی ظاهر حروف نیز از آن تبعیت کرده است. این جمله در ذات، یک “کلمه” است. چند نیست، “واحد” است. لاإله إلا الله یعنی فقط یک حقیقت یگانه و مطلق است که اصالت دارد. دریافت چنین مفهومی برای آدمی، یکپارچگی و انسجام به ارمغان می آورد. او را به مرکزیت وجودش رهنمون می شود. اما متاسفانه در عصر خشونت بار حاضر، حمقاء خشونت طلب در سراسر جهان با سوء استفاده از این ذکر عاشقانه، می کشند، سر می برند، آواره می کنند، و طبعاً نتیجه کارشان جز بدبینی و پس زدن اذهان مردمان از این حقایق ناب نخواهد بود. اینها اذکار، عاشقانه و نجات بخش اند. حکمتی جهانی اند. اقلیمی نیست. جهانشمول اند. شفا و درمان بیماری های روحی اند. اینها اذکار خونبار نیست. اذکار ویرانی و ویرانگری نیست. و کسانی که این اذکار الهی را با نوع عملکرد حماقت بارشان بی حرمت می کنند بی تردید گناهی نابخشودنی را به گردن گرفته اند…
تعداد صفحات | |
---|---|
سال چاپ | ۱۳۹۵ |
محصولات مرتبط
-
نکات قرآنی۳
تماس بگیرید -
زره بزرگ
تماس بگیرید
ترجمه دعای جوشن کبیر