امام علی(ع):
☆ تمام علم، چنان نیست که صاحب آن بتواند آن را برای همه ی مردمان بیان کند؛ زیرا برخی از مردم [در عقل و ظرفیت،] قوی و برخی ضعیف اند. همچنانکه برخی دانش ها قابل تحمّل و برخی غیر قابل تحمّل اند، مگر برای آن کس از اولیای خاص خدا، که خداوند شنیدن آن را برایش آسان کند و او را در این کار، یاری رساند.
التوحید للصدوق ص ۲۶۸
امام حسین(ع):
☆ خداوند نه به زور اطاعت می شود، و نه به اجبار معصیت.
مصباح الهدایه ص ۲۹
امام حسین (ع):
به نقل از پدرشان امام علی (ع) روایت نمود که مسلمانان به پیامبر خدا(ص) گفتند: ای پیامبر خدا! اگر هر تعداد از مردم را که می توانستی به اسلام وادار کنی، وادار می کردی، شمارِ ما فراوان می شد و بر دشمنانمان قوّت می یافتیم!
پیامبر خدا(ص) فرمود: من خداوند را با بدعتی که برایم بنیان نگذاشته، ملاقات نخواهم کرد و من از کسانی نیستم که از پیش خود، چیزی می سازند!… اگر با مردمان چنین کنم، استحقاق پاداش یا ستایش ندارند [زیرا به زور مسلمان شده اند]، اما من خواسته ام تا آنان از روی اختیار، بدون ناچاری، ایمان بیاورند تا از سوی من، استحقاق قربت، کرامت و جاودانگی در بهشت جاوید را پیدا کنند.
التوحید للصدوق ص ۳۴۱ ح ۱۱
امام سجاد (ع):
▪️ ای که مهربانی با آنکه بندگان با او بی مهرند
▪️ ای که پناه می دهی آواره ای را که پناهش نمی دهند
▪️ ای که نیازمندانِ خویش را خوار نمی کنی
▪️ ای که اصرارکنندگان را دست رد بر سینه شان نمی زنی
▪️ ای که هدیه ی اندک را قبول می کنی و به کار اندک پاداش می دهی
▪️ ای آنکه نزدیک می شوی به هر آنکه بسویت تقرّب جوید
▪️ و به سوی خود میخوانی هر آنکس را که از تو گریزان است
▪️ ای آنکه نعمتت را دگرگون نکنی و در عذاب شتاب نورزی
…
☆ هر بزرگی نزد تو کوچک است و هر شریفی در برابرت حقیر
صحیفه سجادیه ۴۶
امام علی(ع):
☆ این قرآن فقط خطوط نگاشته شده ای است بین دو جلد که به زبان سخن نمی گوید و برای فهم آن نیاز به ترجمان است و تنها رجال حق از زبان آن مطلع اند.
اَعلامُ الدّین ج ۱ ص ۱۰۳
پیامبر اسلام(ص):
☆ با تقوا باشید زیرا تقوا جامع خیر است.
مِشکاةُ الانوار ص ۷۹
پیامبر اسلام(ص):
☆ اگر ایمان در ثریا باشد مردانی از فارس به آن دست می یابند.
صحیح مسلم ج ۴ ص ۱۹۷۳
امام علی(ع):
☆ تن را شش حالت است: صحت، بیماری، مرگ، زندگی، خواب و بیداری.
و روح هم چنین است؛ صحتش یقین، بیماریش شک، مرگش نادانی، زندگیش دانش، خوابش غفلت و بیداریش یادآوری است.
التوحید للصدوق ۲۱۹
امام حسين (ع):
کسی که برای خشنودی خداوند بزرگ در حق برادر خود نیکی کند، هنگامیکه نیازمند شود خداوند گره از کارش بگشاید.
He who pleases God by being helpful to the needy, God will grant his request whenever he needs help
امام صادق(ع):
☆ و خدا را دو کیفر است؛ اولی به واسطه روح و دیگری به مسلط کردن مردمان بر یکدیگر.
آنچه از طرف روح است بیماری و نداری است، و آنچه از تسلط است نقمتی است که خدا فرموده؛ “اینچنین ستمکاران را به یکدیگر مشغول کنیم به سزای آنچه کرده اند”.
بحار الانوار ج ۱۴ ص ۲۸۷
پیامبر اسلام(ص):
“رَبِّ اهدِ اُمَّتِی فَاِنَّهُم لا یَعلَمُونَ”
☆ پروردگارا، اُمّت مرا هدایت کن که آنها نادانند.
بحار ج ۱۰ ص ۳۰
پیامبر اسلام(ص):
☆ خداوند آفریدگانش را در تاریکی آفرید. سپس از نور خویش بر آنان پاشید. پس بر هر که پرتویی از این نور، تجلّی یافت، هدایت شد و بر هر که تجلّی نیافت، گمراه گشت.
ینابیع الموده ج ۱ ص ۱۱۹
امام باقر(ع):
☆ خداوند با هیچ کس خویشاوندی ندارد. هر کس حرمت خدا را نگاه دارد و تسلیم اش باشد، محبوب خداوند عَزَّ وَ جَلَّ است.
الاَمالی للطوسی ص ۷۳۵
امام صادق(ع):
☆ براستی امر ما حق است، حقِ حق، و آن ظاهر است،
و باطنِ باطن، و آن راز است، رازِ راز!
بصائر الدرجات ص ۲۸
“محبت به نیازمندان”
پیامبر اسلام(ص):
☆ هر چیزی را کلیدی است و کلید بهشت، محبت به مسکینان و فقراست.
الجامع الصغیر ج ۲ ص ۴۱۵
پیامبر(ص) به ابوذر:
☆ تو را… به دوستی با مسکینان و همنشینی با آنان سفارش می کنم.
معانی الاخبار ص ۳۳۵
در حدیث قدسی معراج پیامبر(ص):
☆ ای احمد! دوستیِ من، دوستیِ فقیران است. پس فقیران را بخود نزدیک نما و آنان را نزد خود بنشان. دولتمندان را دور کن و از نشستگاه آنان فاصله بگیر؛ زیرا این فقیران اند که دوستان منند.
ارشاد القلوب ص ۱۹۹
“حدیث سخاوت”
☆ سخاوتمند، نزدیک خدا، نزدیک بهشت و دور از آتش است. و بخیل، دور از خدا، دور از بهشت و نزدیک آتش است. (پیامبر اسلام ص)
☆ سخاوت، درختی بهشتی است که شاخه هایش سوی دنیاست، پس هر کس بر شاخه هایش چنگ زند، او را به بهشت می کشاند. و بخل، درختی جهنمی است که هر کس به شاخه هایش تمسک جوید، او را به آتش می کشاند. (پیامبر اسلام ص)
☆ با سخاوت، کارها وقار می یابند و با بخشش، مردان به بزرگی می رسند. (امام علی ع)
☆ هیچ فخری در زیادی مال نیست مگر آنکه با بخشش همراه باشد. (امام علی ع)
☆ سَروَری ندارد آنکه سخاوت ندارد. (امام علی ع)
کلها عن مستدرک الوسائل ج ۱۵
امام صادق(ع):
☆ “دعا” کن، و مگو که کار از کار گذشته است! زیرا نزد پروردگار عَزَّ وَ جَلَّ برای دعا کننده، قدر و منزلتی است که جز به دعا نمی توان به آن نائل شد.
وسائل ج ۷ ص ۳۴
امام صادق(ع):
☆ اگر بتوانید در میان مردمان ناشناخته بمانید، چنین کنید؛ وقتی نزد خدا ستوده باشی نگران نباش که مردم ستایشت نکنند و نگران نباش که در نظرشان نکوهیده ای.
میزان الحکمه ج ۳ ص ۵۱۲
امام حسن(ع):
اَللهُمَّ اِنَّکَ الخَلَفُ مِن جَمِیعِ خَلقِکَ و لَیسَ فِی خَلقِکَ خَلَفٌ مِنکَ. اِلهی! مَن اَحسَنَ فَبِرَحمَتِکَ وَ مَن اَساءَ فَبِخَطِیئَتِهِ”
☆ خداوندا، تو جانشین همه ی آفریدگان خود هستی، ولی در میان آفریدگانت جانشینی برای تو نیست. الهی! هر کس نیکی کرد، به کمک رحمت تو انجام داده است، و هر کس بدی کرد، بخاطر خطاهای خودش بوده است!
بِحارُ الاَنوار ج ۹۱ ص ۱۹۰ و مُهَجُ الدَّعَوَات ص ۱۴۴
امام سجاد (ع) فرمود:
☆ روزی حسن بن علی بن ابی طالب(ع) نماز می گزارد که مردی از برابر ایشان گذشت. یکی از هم نشینان، او را از این کار نهی کرد. چون امام (ع) از نمازش فارغ شد، به آن مرد فرمود: “چرا او را بازداشتی؟!” گفت: ای پسر رسول خدا، او میان شما و محراب حائل شد! امام(ع) فرمود: “وای بر تو! خداوند به من نزدیکتر از آن است که کسی بتواند میان من و او حائل شود!”
التوحید للصدوق ص ۱۸۴ ح ۲۲
دعای امام حسن(ع) در شب قدر:
☆ یا باطِناً فِی ظُهُورِهِ، و یا ظاهِراً فِی بُطُونِهِ، یا باطِناً لَیسَ یَخفَی، یا ظاهِراً لَیسَ یُری، یا مَوصوفاً لا یَبلُغُ بِکَینونَتِهِ مَوصوفٌ، و لا حَدٌّ مَحدُودٌ، یا غائِباً غَیرَ مَفقُودِِ، و یا شاهِدَاً غَیرَ مَشهُودِِ، یُطلَبُ فَیُصابُ، و لَم یَخلُ مِنهُ السَّماواتُ و الاَرضُ و ما بَینَهُما طَرفَةَ عَینِِ، لا یُدرَکُ بِکَیفِِ، و لا یُؤَیَّنُ بِأَینِِ و لا بِحَیثِِ. انتَ نُورُ النُّورِ، وَ رَبُّ الاَربابِ، اَحَطتَ بِجَمِیعِ الاُمُورِ.
☆ ای پنهان در پدیداریِ خود و ای پدیدار در پنهانیِ خود، ای پنهانی که نهان نمی گردد، ای پدیداری که دیده نمی شود، ای وصف شده ای که هیچ توصیفی و هیچ حدّ محدودی، به هستی او نمی رسد، ای ناپیدایِ مفقود ناشده، و ای شاهدی که دیده نمی شود تا او را بجویند و به او دست یابند، ای آن که آسمانها و زمین و آنچه میان شان است حتی به اندازه چشم بر هم زدنی، از او خالی نمی گردند، ای آن که به چیستی اش درک نمی شود و به کجایی و مکان، محصور نمی گردد! تو روشنی روشنایی و پروردگار پروردگارانی و به همه ی امور احاطه داری.
الاِقبالُ بِالاَعمال ج ۱ ص ۳۸۲
امام حسن (ع):
☆ من کسی نیستم که مردم را بر امری که خلاف طبع ایشان است، تکلیف کنم.
روضة الصفا ج ۵ ص ۱۱۸
امام علی(ع):
☆ ای مردم! دنیا جای ماندن نیست. بدانید که شما فقط بسان مسافرانی هستید که شب هنگام جایی می ماند و می آساید، و صبحگاهان بر می خیزد و می کوچد. چونان کسانی که زود می آیند و زود میروند. از رفتن گریزی نمی یابند و به آنچه باقی نهاده اند دسترسی ندارند… پس هشیار باشید که دنیا شما را نفریبد.
تنبیه الخواطر ج ۲ ص ۱۴۹
امام علی(ع):
گروههایی به سوی بهشت برین، سبقت گرفتند که بیش از دیگران، اهل روزه و نماز و حج و عمره نبودند؛ بلکه آنان پندهای الهی را درک کردند.
تنبیه الخواطر ج ۲ ص ۲۱۳
پیامبر اسلام(ص):
☆ خداوند مرا برای رنج دادن دیگران، و یا رنج دادن خودم بر نینگیخته است، بلکه مرا به عنوان “معلمی آسانگیر” برانگیخته است.
صحیح مسلم ج ۲ ح ۲۹
امام علی(ع):
☆ ای مردم! آن که به عیوب خود بپردازد، به عیوب دیگران نخواهد پرداخت، و آن که به رزق خداداده ی خویش راضی باشد، حسرت آنچه را که دیگران دارند نخواهد خورد. بدانید هر کس شمشیر ستم بر کشد با همان کشته خواهد شد، و هر کس بر سر راه برادرش چاه کَنَد، خود در آن سقوط خواهد کرد، و هر کس اسرار دیگران را بر مَلا کند، آبروی اهل خودش خواهد رفت.
خطبة الوسیله. روضة الکافی ص ۱۹
امام باقر(ع):
☆ دامنه ی دین گسترده است، اما چون خوارج به آن جهالت داشتند، خود را در تنگنا انداختند.
الکافی ج ۲ ص ۴۰۵
امام علی(ع):
☆ ای دنیا! از من دور شو، که مهارت را بر پشتت نهادم و از چنگالت رهیدم و از دام هایت رَستم. کجایند بزرگانی که با بازیچه هایت، فریبشان دادی؟! کجایند مردمانی که با زر و زیورت آنها را فریفتی و اکنون در گورها گرفتارند و در زیر لحدها پنهان! به خدا سوگند، اگر شخصی دیدنی می بودی و کالبدی حس کردنی می داشتی، حدود خدا را بر تو جاری می کردم، آن هم به جهت بندگانی که با آرزوهایت فریب دادی و مردمانی که به هلاکت افکندی و قدرتمندانی که تسلیم نابودی کردی و هدف انواع بلاها قرارشان دادی.
نهج البلاغه ۳۴۶
پیامبر اسلام(ص)
⭐️ اگر چندان گناه کنید که گناهانتان تا آسمان برسد، اما توبه کنید، توبه ی شما را می پذیرد.
سنن ابن ماجه ج ۲ ص ۱۴۱۹ – کنز العمال ج ۴ ص ۲۱۵
“حدیث قدسی”
☆ ای بنده ی من! اطاعتم کن تا تو را چون خودم گردانم؛ من زنده ای هستم که هرگز نمی میرم، تو را نیز زنده ای گردانم که هرگز نمیری، و منم غنیّ که هرگز فقیر نشوم، تو را نیز غنی گردانم که هرگز فقیر نشوی، و من هرچه بخواهم می شود، تو را نیز چنان کنم که هرچه بخواهی بشود.
ارشاد القلوب ۱ / ۱۷
امام هادی(ع):
اگر تمامی انسانها در پی مقاصدشان، درّه ها و کوهها را بپیمایند، من راه آن کس را می پیمایم که آزاد و رها، خدای یگانه را بنده است.
تفسیر منسوب به امام عسکری(ع) ص ۳۲۹
امام باقر(ع):
“اَلدِّینُ هُوَ الحُبُّ وَ الحُبُّ هُوَ الدِّین”
☆ دین، محبّت است و محبّت، دین.
المحاسن ج ۱ ص ۲۶۳
امام علی (ع):
☆ خداوند به موسی(ع) وحی کرد؛ ای موسی! بدان که یادم برای یادکنندگان، دیدارم برای مشتاقان، و بهشتم برای فرمانبران است، اما خودم خاص دوستدارانم هستم!
اعلام الدین ص ۲۷۹
امام صادق(ع):
⭐️ خداوندا! تلاش ها بی نتیجه ماند و چاره اندیشی ها، راه به جایی نبرد، مگر نزد تو!
و همه راه ها بسته و مسیرها تنگ اند، مگر راه ها و مسیرهایی که به تو می رسند!
و همه آرزوها بر باد رفته و امیدها قطع شده است، مگر آرزوی تو و امید به تو!
و همه خوش گمانی ها دروغ از آب در آمده و همه وعده ها زیر پا گذاشته شده اند، مگر وعده های تو!
مُهَج الدَّعوات ص ۲۲۶
“حدیث قدسی”
☆ ای داود! به اهل زمینم خبر ده، که من دوستدار کسی هستم که دوستم دارد، همنشین کسی هستم که با من همنشینی کند، مونس کسی هستم که به یادم انس گرفته است، یار کسی هستم که یارم هست، برگزیننده ی آنم که مرا برگزیده است، و مطیع آن کسی هستم که اطاعتم کند.
مُسَکِّنُ الفُؤاد ص ۱۷ و ۱۸
“عیسی مسیح(ع)”:
“لا یَصعَدُ اِلَی السَّماءِ اِلّا مَن نَزَلَ مِنها”
☆ تنها آن کس که از آسمان پایین آمده، به سوی آسمان بالا می رود!
الشَّواهِدُ الرُبُوبِیّة ص ۲۲۸
“قرآن کریم”
☆ “روز قیامت آنها را بر چهره واقعی شان محشور می گردانیم”
اسراء ، ۹۷
پیامبر اسلام(ص):
“مردمان بر اساس نیّات شان محشور می شوند”
الشواهد الربوبیه ص ۲۴۳
پیامبر اسلام(ص):
☆ از گمان بپرهیزید که گمان دروغترین سخن است. خبرگیری و تجسس مکنید، بر یکدیگر سلطه مجویید، بر یکدیگر حسد مورزید، با یکدیگر دشمنی و ستیزه مکنید و از یکدیگر مَبُرید. بندگان خدا و برادران یکدیگر باشید.
صحیح البخاری ج ۵ ص ۳۴۸
امام علی(ع)
☆ هر کس به خدا اعتماد کند، خداوند، شادمانی را به او نشان می دهد، و آن که بر خدا توکّل نماید، خدا کارهایش را کفایت می کند.
کَشفُ الغُمَّة ج ۳ ص ۱۳۶
پیامبر اسلام(ص):
☆ محبّت، اساس معرفت است.
المواعظ العددیه ص ۱۴۴
امام هادی (ع):
☆ الهی! اوهام متوهّمان، سرگشته است و نگاه تیزبینان، کوتاه و توصیف توصیفگران، نارسا و سخنان بیهوده گویان در رسیدن به مقام شگفت تو یا دست یافتن به جایگاه بلند تو، از هم گسیخته است.
التوحید ص ۶۶
امام صادق(ع):
“اِنَّ القُرآنَ لَهُ ظَهرٌ و بَطنٌ، فَجَمِیعُ ما حَرَّمَ اللهُ فِی القُرآنِ هُوَ الظّاهِرُ، وَالباطِنُ مِن ذلکَ اَئِمَّةُ الجَورِ، وَ جَمِیعُ ما اَحَلَّ اللهُ تَعالَی فِی الکِتابِ هُوَ الظّاهِرُ، وَالباطِنُ مِن ذلکَ اَئِمَّةُ الحَقِّ”
☆ قرآن، ظاهری دارد و باطنی؛ پس جمیع آنچه که خداوند در قرآن حرام نموده، آن ظاهر است و مراد از باطنش، پیشوایان ستمکارند، و جمیع آنچه که خداوند تعالی در کتاب حلال نموده، آن ظاهر است و مراد از باطنش، پیشوایان حق اند.
الکافی ج ۱ ص ۳۷۴ ح ۱۰
“حدیث قدسی”
⭐️ امام صادق(ع) فرمود: خدای متعال به داود(ع) وحی کرد:
چون بنده ام برایم یک حسنه بیاورد، با همان یکی، بهشتم را بر او روا می دارم.
داود(ع) گفت: پروردگارا آن یک حسنه چیست؟!
فرمود: بنده ی مؤمنم را خوشحال کند، اگر چه به دانه ای از خرما باشد.
داود(ع)گفت: حق دارد آنکه تو را شناخت امیدش را از تو قطع نکند!
الکافی ج ۲ ص ۱۸۹
پیامبر اسلام(ص):
☆ ارزشمندترین مردم کسانی هستند که با همسرانشان مهربان و بخشنده اند.
کَنزُ العُمّال ج ۷ ص ۲۲۵
“معیار شناخت افراد”
امام رضا(ع)، از امام کاظم(ع)، از امام صادق(ع)، از امام باقر(ع)، از امام سجاد(ع)، از امام حسین(ع)، از امام علی(ع)، از پیامبر(ص):
“لا تَنظُرُوا اِلَی کَثرَةِ صَلاتِهِم وَ صَومِهِم، و کَثرَةِ الحَجَّ و المَعرُوفِ و طَنطَنَتِهِم بِاللَیلِ، وَ لکِن انظُرُوا اِلَی صِدقِ الحَدِیثِ وَ اَداءِ الاَمانَةِ”
⭐️ به زیادی نماز و روزه و حج گزاردنِ فراوان و معروف شان و نیز به قرآن خواندن شبانه شان ننگرید، بلکه به راستگویی و امانتداری آنها نگاه کنید.
عیون اخبار الرضا (ع) ج ۲ ص ۵۱
پیامبر اسلام(ص)
☆ از رسول خدا(ص) در باره “قلب سلیم” سؤال شد، ایشان فرمودند: آن قلب کسی است که به خاطر کثرت نماز و روزه اش به بهشت نمی رود بلکه به خاطر رحمت الهی، سینه ی پاک، شخصیت سخاوتمند و خیرخواهی اش برای مسلمین به بهشت داخل می شود.
المستدرک ۲۱/۲۶۰
امام رضا (ع):
☆ “بی هیچ حجابی در حجاب است و بی هیچ پرده ای در پرده. شناخته شده است بی رؤیت، و وصف شده است بی صورت.”
الکافی ج ۱ ص ۱۰۵
امام سجاد (ع):
☆ خداوندا!
دل و زبان من، از آنِ توست و نجات و آسایش من، در دست توست. تو به نهان و آشکار من، دانایی. پس دلم را از کینه و نفرت بمیران و زبانم را از ناسزاگویی، خاموش گردان.
صحیفه سجادیه ص ۸۲ دعاء ۲۰
پیامبر اسلام (ص):
☆ “بسم الله الرحمن الرحیم”، قانون خداست.
الاختصاص، ص ۴۵
امام رضا(ع):
☆ هر گاه ستمگر بر ستمگر حاکم شود، دادِ حق ستانده می شود.
☆ هرگاه دادگر بر دادگر حاکم شود، حق، اعتدال می یابد.
☆ هر گاه دادگر بر ستمگر حاکم شود، حق می آساید.
☆ هر گاه بنده بر آزاد حاکم شود، حق به بردگی گرفته می شود.
الأمالی للطوسی ص ۴۵۲
“حدیث سالکان”
امام رضا(ع):
“اِنَّ لِلقُلُوبِ اِقبالاً وَ اِدباراً، وَ نَشاطاً وَ فُتُوراً، فَاِذا اَقبَلَت بَصُرَت وَ فَهِمَت، وَ اِذا اَدبَرَت کَلَّت وَ مَلَّت، فَخُذوها عِندَ اِقبالِها، وَ اترُکُوها عِندَ اِدبارِها و فُتُورِها”
☆ بی گمان دلها رویکردی دارند و روی گرداندنی، نشاطی دارند و خاموشی ای! هر گاه دلها روی کنند، بینا و فهیم اند، و هر گاه روی برگردانند، خسته و ملولند. پس آنگاه که روی آورَد و نشاط داشته باشد، به آنها تمسّک کنید، و هر گاه روی بگردانَد و بی نشاط باشد، آنها را به حال خود واگذارید (آنها را به کاری وا ندارید).
بحار الانوار ج ۷۸ ص ۳۵۳
امام علی (ع):
☆ خاموشی، نشانه ی هوشمندی و میوه ی خِرَد است.
غُرَرُ الحِکَم : ح ۱۳۴۳
“امام علی (ع) در نامه ای به یکی از کارگزارانش”
☆ کاری که بر عهده ی توست، طعمه ی تو نیست؛ بلکه امانتی است بر گردنت.
العقد الفرید ج ۳ ص ۳۲۷
“امام صادق (ع)”:
☆ “الصَّلوةُ ثَلاثَةُ: صَلوةُ النَّفسِ بِالطّاعَةِ، وَ صَلوةُ الرُّوحِ بِالرِّضاء بِالمَحبُوباتِ وَ المَکرُوهاتِ عَن اللهِ، وَ صَلوةُ القُلُوبِ بِحِفظِ السِّرِّ عَن اَعداءِ اللهِ بِما سَقاهُ اللهُ مِن شَرابِ الوُصلَةِ حَتَّی صارَ مَقطُوعَاً عَن غَیرِهِ، واصِلاً اِلَی رَبِّهِ”
☆ نماز سه گونه است: “نماز نفس” که به طاعت است، و “نماز روح” که رضایت است به آنچه از خدا میرسد چه خوشایند باشد چه ناخوشایند، و “نماز قلب” که حفظ اسرار است از دشمنان خدا، آن هم به سبب شراب وصلی که خداوند می نوشاند تا سالک از غیر او بِبُرد و تنها به پروردگارش بپیوندد.
حقایق التفسیر – سُلَمِی – ص ۱۰۸
امام هادی(ع):
☆ تو در روزگاری هستی که در آن، چیزی دشوارتر از کسب یک دِرهم حلال و همیاری در راه خدای عَزَّ وَ جَلَّ نیست.
الاِقبال ج ۱ ص ۴۱
امام علی (ع):
☆ برایم اهمیت ندارد که آنچه به دستم می رسد ثروت است یا فقر.
مِشکاةُ الانوار ص ۲۴۵ ح ۶۲۸
امام علی (ع):
☆ هنگامی که در باره ی جهان برین از ایشان سؤال شد، فرمودند: “صورت هایی هستند بدون ماده، و فراتر از قوّه و استعداد. خداوند بر آن صورت ها تجلّی کرد و آنها [به نور وجود] روشن شدند، و به آنها نگریست و درخشان شدند، و مثال خود را در ماهیت آنها افکند، سپس افعالش را از آنها پدیدار ساخت. و انسان را دارای نفس ناطقه(مُدرک معقولات) آفرید که اگر آن را با علم و عمل، پاک گرداند و بپروراند، با آن گوهرهای اولیه همسان می گردد، و هرگاه طبعش به دور از افراط و تفریط گردد و از تضادها رها شود، با آن هفت آسمان قدرتمند، شریک می گردد”.
غرر الحکم ج ۴ ص ۲۱۸
پیامبر اسلام(ص):
⭐️ بر شما باد عفو کردن! زیرا عفو کردن، برای عبد جز عزّت به ارمغان نمی آورد. پس یکدیگر را عفو کنید تا خداوند شما را با عزّت گرداند.
الوسائل ج ۸ ص ۵۱۸
امام صادق (ع):
☆ سه چیز است که هر کس یکی از آنها را انجام دهد، خداوند، بهشت را بر او واجب می گردانَد: انفاق کردن در هنگام تنگدستی، خوش رویی نمودن با همه ی مردمان، و انصاف داشتن در باره ی خویشتن.
الکافی ج ۲ ص ۱۰۳
امام کاظم (ع):
☆ خداوند، دو جهانِ به هم پیوسته آفرید: جهان بَرین و جهان پایین؛ و این هر دو جهان را در آدمیزاد در آمیخت.
الاختصاص ص ۱۴۲
پیامبر اسلام (ص):
☆ هر گاه خداوند برای بنده ای خیری بخواهد، او را در دین، دانا می گرداند و راه راست را به او الهام می نماید.
مسند البزّار ج ۵ ص ۱۱۷
امام باقر (ع):
☆ دنیا را چون ثروتی بدان که در خواب یافته ای و چون بیدار شوی خبری از آن نیست.
الزهد ص ۵۰
عیسی مسیح(ع):
☆ کسی که زیاد دروغ بگوید، جمالش از دست می رود؛ و کسی که با مردم مجادله کند، جوانمردی اش نابود می شود؛ و کسی که نگرانی اش زیاد باشد، جسمش بیمار می شود؛ و کسی که بدخُلق باشد، خودش را عذاب می دهد.
احیاء علوم الدین ج ۳ ص ۱۲۶
امام علی (ع):
☆ از تورات، دوازده آیه برگزیدم و آنها را به عربی برگرداندم، و خود، روزی سه بار در آنها می نگرم: “… ای فرزند آدم! من همه ی چیزها را برای تو آفریدم، و تو را برای خود آفریدم؛ ولی تو از من می گریزی!؟
المواعظ العددیة : ص ۴۱۹
پیامبر اسلام(ص):
⭐️ آنکه ایمان دارد، چهار نشانه دارد؛
دارای چهره ای گشاده، زبانی نرم، قلبی مهربان، و دستی بخشنده است.
اعلام الدین ص ۱۲۲
امام حسین (ع):
☆ راستی، عزّت است،
دروغ، ناتوانی است،
راز، امانت است،
همسایگی، خویشاوندی است،
یاری رساندن، دوستی است،
عمل کردن، کسب تجربه است،
خوی نیک، عبادت است،
خاموشی، آراستگی است،
بخل، ناداری است،
سخاوت، توانگری است،
و نرمی و مدارا، خردمندی است.
تاریخ یعقوبی ج ۲ ص ۱۸۴
امام حسین (ع):
☆ عقل کامل نمی شود مگر با پیروی از حق.
الشهاده ص ۳۵۶
امام حسین(ع) در نصیحتی به فرزندش(ع):
☆ پسر جان! مبادا به کسی ستم کنی که جز خدا یاری ندارد.
الامالی للصدوق ص ۱۸۲
امام صادق (ع):
خداوند به موسی بن عمران وحی کرد:
☆ دست خود را تا آرنج در دهان اژدها فرو کنی، برای تو بهتر از آن است که حاجت خود را از کسی بخواهی که شایستگی آن را ندارد.
تاریخ یعقوبی ج ۲ ص ۳۷۶
امام حسین (ع):
☆ الهی! تو کسی هستی که خود را در همه چیز به من شناسانده ای. من تو را در هر چیزی نمایان دیده ام. تو نمایان کننده ی هر چیزی.
دعای عرفه
امام علی(ع):
☆ پیامبران که همان “السابقون” هستند، دارای پنج روح می باشند؛ “روح القدس”، “روح الایمان”، “روح القوّه”، “روح الشّهوه”، و “روح البدن”. بواسطه ی روح القدس، مبعوث شدند و با آن همه چیز را دانستند، با روح الایمان، خدا را بندگی کردند و چیزی را شریک او نساختند، با روح القوّه، با دشمن پیکار نمودند و به امرار معاش پرداختند، با روح الشهوه از طعام لذیذ و زناشویی برخوردار گشتند، و با روح البدن، به حرکت در آمدند و راه رفتند … اهل ایمان که همان “اصحاب یمین” اند، چهار روح آخر را دارند، و اهل کفر که همان “اصحاب شِمال” اند، به مانند انعام فقط سه روح آخر را دارند
الکافی ج ۲ ص ۲۸۲
امام حسین(ع):
☆ خداوند نه به زور اطاعت می شود، و نه به اجبار، معصیت.
مصباح الهدایه ص ۲۹
امام حسین (ع):
☆ پیروان ما، کسانی اند که دل هایشان از هر خیانت، کینه، و فریبکاری پاک است.
بحار الانوار ج ۶۸ ص ۱۵۶
پیامبر اسلام (ص):
☆ برترین جهاد این است که کسی صبح برخیزد و قصد ظلم به دیگری را نداشته باشد.
مکارم الاخلاق ص ۹۴۶
پیامبر اسلام (ص):
☆ هیچ چیز را بر یاد خدا ترجیح مده که خداوند در قرآن می فرماید: “و لَذِکرُ اللهِ اَکبَرُ” (یاد خدا بزرگتر است).
مکارم الاخلاق ح ۳۰۸۰
پیامبر اسلام (ص):
☆ از کسانی مباش که بر مردم سخت می گیرند و بر خودشان آسان می گیرند، چه خدای تعالی در قرآن می فرماید: “چرا چیزی را می گویید که انجام نمی دهید”.
مکارم الاخلاق، حدیث ۳۰۹۰
پیامبر اسلام (ص):
☆ ای ابوذر! هر گاه در باره ی چیزی که نمی دانی از تو پرسند، بگو؛ نمی دانم تا از پیامدهای آن رها شوی. و در باره ی چیزی که نمی دانی فتوا مده تا از عذاب روز قیامت رهایی یابی.
مکارم الاخلاق، حدیث ۳۱۰۷
امام علی(ع):
– دوای تو در خود توست و نمی دانی
رنج تو نیز از خود توست و نمی بینی
– می پنداری که تو جِرمی ناچیز هستی
حال آنکه جهانی بزرگتر در تو سِرشته اند
– تو آن کتاب روشنگری هستی که
با حروف آن، نهان، آشکار می شود!
کلمات مکنونه ص ۲۲۹
“حدیث قدسی”
☆ خداوند تعالی به موسی علیه السلام وحی کرد:
ای موسی! فقیر کسی است که سرپرستی چون من نداشته باشد، مریض کسی است که طبیبی چون من نداشته باشد، غریب کسی است که مونسی چون من نداشته باشد.
الجواهر السَنیّة ص ۱۴۸
“حدیث قدسی”
☆ ای موسی! خشمت را نسبت به زیر دستانت فرو خور، تا من نیز غضبم را از تو باز دارم.
الجواهرُ السَّنیّة ص ۱۰۰
“امام حسین (ع)”:
“اِنَّ النّاسَ عَبِیدُ الدُّنیا وَالدِّینُ لَعقُُ عَلَی اَلسِنَتِهِم”
☆ براستی مردمان بنده ی دنیا هستند و دین لقلقه ی زبان آنهاست”
تُحَفُ العُقُول ص ۳۴۵
“حدیث قدسی”
جبرئیل خطاب به داود گفت: ای داود! خداوند می فرماید:
☆ به درستی که من صدای این کرم را از میان سنگ درون دریا می شنوم، آیا تو گمان کردی صدای آن کس که مرا می خواند، از من مخفی می ماند؟!
الجواهِرُ السَّنِیَّة ص ۱۷۵
“حدیث قدسی”
در حدیث اسراء فرمود:
☆ فرشته ای با جبرئیل بر زمین نازل شد که هرگز بر خاک گام ننهاده بود، و در حالیکه تمامی کلیدهای گنجینه های زمین را با خود داشت، گفت: ای محمد! پروردگارت تو را سلام رساند و فرمود: این ها، کلیدِ خزائن زمین است و اگر می خواهی “پیامبری پادشاه” باش!
جبرئیل به پیامبر(ص) فرمود: تواضع پیشه کن!
و آنگاه پیامبر(ص) فرمود: من “پیامبری بنده” بودن را پذیرفتم!
الجَواهِرُ السَّنِیّة ص ۲۶۲
“حدیث قدسی”
امام صادق (ع) فرمود که خداوند به یکی از پیامبرانش وحی کرد که به سوی جباری که بر مملکتی حاکم بود، برود و بگوید:
☆ من تو را برای ریختن خون مردمان و اخذ و چپاول اموال و دارائی آنها به کار نگماشته ام، بلکه تو را به کار گماشته ام تا صدای ستمدیدگان را از من باز داری، بدان که من [حمایت از] ستمدیدگان را رها نمی کنم، حتی اگر کافر باشند!
الجَواهِرُ السَّنِیَّة ص ۶۴۱
امام علی (ع):
☆ رحمت خداوند بر آن کس باد که قدر خود را بشناسد، و بداند که از کجا آمده و به کجا می رود.
غُرَرُ الحِکَم ص ۲۳۳
پیامبر اسلام(ص):
☆ خداوند، بالاتر از هر بالایی، و در عین حال نزدیک به همه چیز است. او برای خلقش جلوه نموده بی آنکه دیده شود.
التوحید للصدوق ص ۴۵
پیامبر اسلام(ص):
☆ خوشا به آن که مرا دید و به من ایمان آورد. و خوشا و خوشا (هفت مرتبه این کلمه را تکرار فرمود) به حال آن که مرا ندید و ایمان آورد!
مسند ابن حنبل ج ۴ ص ۳۱۰
پیامبر اسلام(ص):
خداوند متعال می فرماید:
☆ دوستی ام برای آنان که به خاطر من دوستی می کنند، قطعی است، و دوستی ام برای آنان که برای من یکدیگر را یاری می کنند نیز قطعی است.
مسکّنُ الفؤاد ص ۳۹
امام حسن (ع):
☆ من کسی نیستم که مردم را بر امری که خلاف طبع ایشان است، تکلیف کنم.
روضة الصفا ج ۵ ص ۱۱۸
پیامبر اسلام(ص):
☆ خداوند متعال، شخص آسانگیر و آزاده را دوست دارد.
شُعَبُ الایمان ج ۶ ص ۵۳۶
امام رضا(ع):
☆ هر گاه ستمگر بر ستمگر حاکم شود، دادِ حق ستانده می شود.
☆ هرگاه دادگر بر دادگر حاکم شود، حق، اعتدال می یابد.
☆ هر گاه دادگر بر ستمگر حاکم شود، حق می آساید.
☆ هر گاه بنده بر آزاد حاکم شود، حق به بردگی گرفته می شود.
الأمالی للطوسی ص ۴۵۲
امام رضا(ع) به عبدالعظیم حسنی:
☆ دوستدارانم را از جانب من سلام برسان و به آنان بگو که شیطان را به خود راه ندهند، و ایشان را به راستگویی و امانتداری سفارش کن. به آنان توصیه کن که خاموشی گزینند و بحث های بیهوده را رها کنند و به یکدیگر روی آورند و دیدار کنند، و خود را سرگرم تکه پاره کردن یکدیگر نکنند. رعایت این نکات است که موجب نزدیکی به من می شود.
بحار الانوار ج ۷۴ ص ۲۳۰
امام رضا(ع):
☆ عبادت خدا به کثرت نماز و روزه نیست بلکه عبادت، اندیشه ورزی در کار خداوند بلندمرتبه و بزرگ است.
الکافی ج ۲ ص ۵۵
پیامبر اسلام(ص):
☆ مؤمن کسی است که نسبت به مال خویش بخشنده، اما نسبت به مال دیگران، پرهیزکار و محتاط است.
تنبیه الخواطر ج ۱ ص ۶۱
امام علی (ع):
سَکرَةُ الحُکُومَةِ اَسکَرُ مِن سُکرِ الخَمرِ
☆ مستی حکومت از مستی شراب بدتر است
نَثرُ اللآلی ص ۷۵
امام کاظم (ع):
☆ خدا برای دین من کافیست، خدا برای دنیای من کافیست، خدا برای آخرت من کافیست، خدا برای کارهای مهم من کافیست، خدا برای آن کس که بر من ستم کند، کافیست، و خدا به هنگام مرگ من کافیست.
مکارم الخلاق ص ۶۰۹
امام صادق(ع):
☆ “دعا” کن، و مگو که کار از کار گذشته است! زیرا نزد پروردگار عَزَّ وَ جَلَّ برای دعا کننده، قدر و منزلتی است که جز به دعا نمی توان به آن نائل شد.
وسائل ج ۷ ص ۳۴
امام رضا (ع):
☆ آتش ها مختلفند؛ یکی آتش محبت و معرفت است که قلب های موحدان را شعله ور می کند، و دیگری آتش دوزخ که قلب های اهل انکار را شعله ور می سازد. و اما آتش محبت چون در قلب مؤمن روشن شود، هر خواسته ای جز خدا و هر یادی جز یاد او را می سوزاند.
حقایق التفسیر. ص ۲۵۰
امام علی (ع):
☆ بقای حکومت ها به دادگری است.
نَثرُ اللآلی ص ۵۹
پیامبر اسلام(ص):
☆ در میان اُمّت من، شرک از جنبیدن مورچه ای در شبی تاریک بر سنگی سیاه، پنهان تر است!
حِلیَةُ الاولیاء ج ۸ ص ۳۶۸
امام علی (ع):
☆ هر که در آرزویِ سیراب شدن از سراب به سر برَد، به آرزویش نمی رسد و از تشنگی می میرد.
غُرَرُ الحِکَم ج ۵ ص ۴۳۷
“پیامبر اسلام (ص)”
☆ علم را بجویید اگرچه در چین باشد.
کَنزُ العُمّال ح ۲۸۶۹۷
عيسی مسیح (ع):
⭐️ مجازات مکنید – دیگران را – در حالیکه خود گنه کارید، که اگر چنین کنید مجازات شما با عذاب داده خواهد شد. ظالمانه حکم نکنید که با عذاب بر شما حکم خواهد شد، چه با همان پیمانه ای که می سنجید، سنجیده خواهید شد و همانگونه که حکم می کنید بر شما حکم خواهد رفت.
عُدَّةُ الدّاعِی ۴۷۱
امام علی(ع):
“لا تُکرِهُوا اَولادَکُم عَلَی آثارِکُم، فَاِنَّهُم مَخلُوقُونَ لِزَمانِِ غَیرِ زَمانِکُم”
⭐️ فرزندانتان را به راه و رسم خودتان اجبار نکنید زیرا آنان برای زمانی غیر زمان شما خلق شده اند.
شرح نهج البلاغه لابن ابی الحدید ج ۲۰ ص ۲۲۲
“امام صادق”
☆ رسول خدا (ص) هر روز از شش خصلت به خدا پناه می برد: از شک و شرک، تعصب و خشونت، و تجاوزگری و حسادت.
الخصال ص ۳۲۹ ح ۲۴
“پیامبر اسلام (ص)”:
☆ خداوندا، از تو علم مفید خواهانم و از علم نامفید به تو پناه می برم.
نَهجُ الذّکر ج ۲ ص ۱۷۴
امام علی (ع):
☆ سپاس خدای را که سخنوران در ستودنش ناتوان اند و حسابگران در شمارش نعمت هایش درمانده اند و کوشندگان از ادای حق او بر نمی آیند. کسی که اندیشه های دورپرواز او را درنمی یابند، و تفکرات ژرف به کنه ذات او نرسند، پروردگاری که صفت او حد محدودی ندارد، و توصیفی برای او موجود نیست. نه او را زمانی معین است و نه طول مدتی مشخص است.
نهج البلاغه. خطبه آغازین
عیسی مسیح (ع):
☆ چیزی را برای خود ذخیره کنید که طعمه ی آتش نشود.
از او پرسیدند؛ آن چیست؟!
فرمود: “احسان”
احیاء علوم الدین ج ۳ ص ۲۶۰
امام علی(ع):
☆ این قرآن فقط خطوط نگاشته شده ای است بین دو جلد که به زبان سخن نمی گوید و برای فهم آن نیاز به ترجمان است و رجال حق از زبان آن مطلع اند.
اَعلامُ الدّین ج ۱ ص ۱۰۳
عیسی مسیح(ع):
☆ کسی که زیاد دروغ بگوید، جمالش از دست می رود؛ و کسی که با مردم مجادله کند، جوانمردی اش نابود می شود؛ و کسی که نگرانی اش زیاد باشد، جسمش بیمار می شود؛ و کسی که بدخُلق باشد، خودش را عذاب می دهد.
احیاء علوم الدین ج ۳ ص ۱۲۶
امام سجاد (ع):
☆ خدایا! به تو پناه می برم از ریا و شهرت طلبی، از تکبر و خودبزرگ بینی، از خودشیفتگی و تفاخر…
یا ربّ نجاتم بخش.
به تو پناه می برم از درماندگی و از بخل، از آز و از حسد، از حرص و از چشم هم چشمی و از فریب، به تو پناه می برم از طمع و از طبع پست…
به تو پناه می برم از ظلم و ستم، از دشمنی و از فساد، از ناپاکی و از پلیدی…
به تو پناه می برم از خیانت و تجاوز و طغیان.
الاَمالی للمفید ص ۲۴۱ و ۲۴۳
امام باقر (ع) فرمود:
☆ چون وفات [پدرم] علی بن حسین(ع) فرا رسید، مرا به سینه اش چسباند و فرمود: “ای پسر عزیزم! تو را به چیزی سفارش می کنم که پدرم(ع)، هنگام فرا رسیدن وفاتش به من سفارش کرد و او هم گفت که پدرش [امیر المؤمنین ع] به او سفارش کرده است، و فرمود: “ای پسر عزیزم! مبادا به کسی که در برابر تو، جز خداوند یاوری ندارد، ستم کنی”.
الکافی ج ۲ ص ۳۳۱ ح ۵
امام علی (ع):
☆ خداوند به موسی(ع) وحی کرد؛ ای موسی! بدان که یادم برای یادکنندگان، دیدارم برای مشتاقان، و بهشتم برای فرمانبران است، اما خودم خاص دوستدارانم هستم!
اعلام الدین ص ۲۷۹
امام باقر(ع):
“اَلدِّینُ هُوَ الحُبُّ وَ الحُبُّ هُوَ الدِّین”
☆ دین، محبّت است و محبّت، دین.
المحاسن ج ۱ ص ۲۶۳
حضرت فاطمه(ع):
🌟 پروردگارا، با مژده هایی از سوی خود – و نه غیر خود – مرا مورد رحمت خویش قرار ده. مژده ای که دلم را خنک، جانم را شادمان، چشمم را روشن، چهره ام را نورانی، رنگم را درخشان و زیبا، و قلبم را قرین آرامش کند
فَلاحُ السّائِل ص ۲۲۵
“حدیث قدسی”
🌟 رسول خدا (ص) فرمود که خداوند تعالی در روز قیامت گوید: ای فرزند آدم! بیمار بودم و عیادتم نکردی!
پرسد: پروردگارا چگونه تو را عیادت کنم حال آنکه تو پروردگار جهانیانی؟!
فرمود: آیا نمی دانستی که فلان بنده ام بیمار است و عیادتش نکردی؟! آیا نمی دانستی اگر او را عیادت کنی من نزد اویم؟! ای فرزند آدم! از تو طعام خواستم و طعامم ندادی!
پرسد: پروردگارا چگونه تو را اطعام کنم حال آنکه تو پروردگار جهانیانی!؟
فرمود: آیا ندیدی که بنده ی من از تو طعام خواست و طعامش ندادی!؟ آیا نمی دانستی اگر او را اطعام می کردی مرا نزدش می یافتی!…
پیامبر اسلام (ص)
☆ بهترین شما کسی است که قرآن را بیاموزد و آموزش دهد.
مستدرک الوسائل ج ۴ ص ۲۳۵
از نیایش های حضرت فاطمه(ع):
⭐️ خداوندا! خودشیفتگی، خودنمایی، خودبزرگ بینی، ستم، حسادت، ضعف، شک، سستی، زیان، بیماری ها، بی پناهی، نیرنگ، خدعه، بلا و فساد را از گوش و چشم و همه اعضایم ریشه کن فرما، و اختیارم را به سوی آنچه تو دوست داری و تو را خشنود می کند، در دست بگیر، ای مهربانترین مهربانان.
فلاح السائل ص ۳۵۷
“فاطمه سلام الله علیها”
“مَن اَصعَدَ اِلَی اللهِ خالِصَ عِبادَتِهِ، اَهبَطَ اللهُ اِلَیهِ اَفضَلَ مَصلَحَتِهِ”
هر کس خالصترین عبادتش را بسوی خدا بالا فرستد، خداوند بهترین مصلحت را برایش پایین می فرستد!
تفسیر امام عسکری(ع) ۱۷۷
امام صادق(ع):
🌟 خداوند هیچ اُمّتی را عذاب نکرد، مگر آنگاه که نسبت به حقوق فقیران شان بی اعتنایی کردند.
تحف العقول ص ۳۰۳
امام علی (ع):
☆ از عیوب دنیا، همین بس که پایدار نیست.
نَثرُ اللآلی ص ۹۵
امام علی (ع):
☆ “در شگفتم از بخیل، به سوی فقری می شتابد که از آن می گریزد؛ و سرمایه ای را از دست می دهد که برای آن تلاش می کند. در دنیا چون تهیدستان زندگی می کند، اما در آخرت چون سرمایه داران محاکمه می شود. و در شگفتم از متکبر که دیروز نطفه ای بی ارزش و فردا مرداری گندیده خواهد بود؛ و در شگفتم از آن کس که آفرینش پدیده ها را می نگرد و در وجود خدا تردید دارد؛ و در شگفتم از آن که مردگان را می بیند و مرگ را از یاد برده است؛ و در شگفتم از آن کس که پیدایش دوباره را انکار می کند در حالی که پیدایش آغازین را می نگرد؛ و در شگفتم از آن کس که خانه ی نابود شدنی را آباد می کند، اما جایگاه همیشگی را از یاد برده است”.
نهج البلاغه، حکمت ۱۲۶
امام علی(ع):
☆ ای مردم! دنیا جای ماندن نیست. بدانید که شما فقط بسان مسافرانی هستید که شب هنگام جایی می ماند و می آساید، و صبحگاهان بر می خیزد و می کوچد. چونان کسانی که زود می آیند و زود میروند. از رفتن گریزی نمی یابند و به آنچه باقی نهاده اند دسترسی ندارند… پس هشیار باشید که دنیا شما را نفریبد.
تنبیه الخواطر ج ۲ ص ۱۴۹
امام علی(ع):
“التَّفَکُّرُ فِی مَلَکُوتِ السَّماواتِ وَ الاَرضِ عِبادَةُ المُخلَصِینَ”
☆ “عبادت مُخلَصین (رهایی یافتگان)، خِرَد ورزی در حقیقت آسمانها و زمین است”.
غُرَرُ الحِکَم ج ۲ ص ۸۳ ح ۱۷۹۲
پیامبر اسلام(ص)
☆ از رسول خدا(ص) در باره “قلب سلیم” سؤال شد، ایشان فرمودند: آن قلب کسی است که به خاطر کثرت نماز و روزه اش به بهشت نمی رود بلکه به خاطر رحمت الهی، سینه ی پاک، شخصیت سخاوتمند و خیرخواهی اش برای مسلمین به بهشت داخل می شود.
المستدرک ۲۱/۲۶۰
پیامبر اسلام(ص):
“اَمّا بَعدُ، فَاِنِّی اَدعُوکُم اِلَی عِبادَةِ اللهِ مِن عِبادَةِ العِبادِ، وَ اَدعُوکُم اِلَی وَلایَةِ اللهِ مِن وَلایَةِ العِبادِ”
اما بعد، من شما را از عبادتِ بندگان به عبادت خداوند، و از ولایتِ بندگان به ولایت خداوند، فرا می خوانم.
دلائل النبوّه ج ۵ ص ۳۵۸
“حدیث قدسی”
☆ خداوند تعالی به موسی علیه السلام وحی کرد:
ای موسی! فقیر کسی است که سرپرستی چون من نداشته باشد، مریض کسی است که طبیبی چون من نداشته باشد، غریب کسی است که مونسی چون من نداشته باشد.
الجواهر السَنیّة ص ۱۴۸
امام علی (ع):
“وَیلُ لِمَن وَتَرَ الاَحرارَ”
☆ وای بر کسی که در حق آزادگان ستم کند.
نَثرُ اللآلی ص ۱۰۷
امام علی(ع):
☆ تن را شش حالت است: صحت، بیماری، مرگ، زندگی، خواب و بیداری.
و روح هم چنین است؛ صحتش یقین، بیماریش شک، مرگش نادانی، زندگیش دانش، خوابش غفلت و بیداریش یادآوری است.
التوحید للصدوق ۲۱۹
امام حسین(ع) در نصیحتی به فرزندش(ع):
☆ پسر جان! مبادا به کسی که جز خدا یاری ندارد، ستم کنی!
الامالی للصدوق ص ۱۸۲
امام سجاد (ع):
☆ خدایا! به تو پناه می برم از ریا و شهرت طلبی، از تکبر و خودبزرگ بینی، از خودشیفتگی و تفاخر…
یا ربّ نجاتم بخش.
به تو پناه می برم از درماندگی و از بخل، از آز و از حسد، از حرص و از چشم هم چشمی و از فریب، به تو پناه می برم از طمع و از طبع پست…
به تو پناه می برم از ظلم و ستم، از دشمنی و از فساد، از ناپاکی و از پلیدی…
به تو پناه می برم از خیانت و تجاوز و طغیان.
الاَمالی للمفید ص ۲۴۱ و ۲۴۳
امام علی (ع):
☆ نیکی به پدر و مادر حسنه ای است که برای آخرتت پیشاپیش می فرستی.
نَثرُ اللآلی ص ۵۵